Studia Antiqua et Archaeologica 30(2):281-289
Zozan TARHAN
ABSTRACT
The main element of the Assyrian culture that Urarṭu adopted was the Neo-Assyrian cuneiform writing system. Along with the writing system various aspects of Assyrian culture were taken over as well. The Urarṭian royal titulary and epithets, both of which were strongly connected to the royal ideology, were taken over from the Assyrians. Aside from them, other ideological motifs were borrowed as well. The present paper investigates the Assyrian patterns and ideological motifs, which were adopted and adapted in Urarṭian royal inscriptions. Additionally it discusses the toponyms Nai’ri, Urarṭu and Bia (the latter often referred to as Biainili in modern studies) in the Assyrian and Urarṭian sources, the relationship between these toponyms, and their development over time.
REZUMAT
Principalul element al culturii asiriene pe care Urarṭu l-a adoptat a fost sistemul de scriere cuneiform neoasirian. Împreună cu sistemul de scriere au fost preluate și diverse aspecte ale culturii asiriene. Titulatura și epitetele regale urarṭiene, ambele strâns legate de ideologia regală, au fost preluate de la asirieni. În afară de acestea, au fost împrumutate și alte motive ideologice. Lucrarea de față investighează modelele și motivele ideologice asiriene, care au fost adoptate și adaptate în inscripțiile regale urarṭiene. În plus, se discută toponimele Nai’ri, Urarṭu și Bia (acesta din urmă adesea denumit Biainili în studiile moderne) în sursele asiriene și urarṭiene, relația dintre aceste toponime și dezvoltarea lor în timp.
KEYWORDS
Neo-Assyrian Empire; Urarṭu; Assyrian patterns, Assyrian royal ideology; ideological motifs; toponyms; spatial perceptions.