Studia Antiqua et Archaeologica 30(1): 51-62
Tamás MAGDUS
ABSTRACT
One of the most important rites of passage associated with the goddess Ceres was the opening of the mundus. The mundus was an object in Rome, the opening of which was a state ritual and held on special occasions. As long as the mundus was open, the spirits of the dead roamed the world, so any activity carried out at that time was threatened by bad omens. Much controversy surrounds the issue of the mundus, since we do not know the form of its appearance, its exact location and origin are also shrouded in darkness. In our study, we are looking for the answer to how Ceres, as an agricultural deity, was connected to the duality of life and death, why the mundus is connected to her figure, and how this appears in the works of Roman authors. We would also like to pay attention to how the mundus Cereris came to be when Rome was founded, what its purpose was and what it could mean to the Romans of the time.
REZUMAT
Unul dintre cele mai importante rituri de trecere asociate cu zeița Ceres era deschiderea mundus-ului. Mundus-ul era un obiect în Roma, a cărui deschidere reprezenta un ritual de stat și avea loc cu ocazii speciale. Atâta timp cât mundus-ul era deschis, spiritele morților bântuiau lumea, astfel că orice activitate desfășurată în acea perioadă era amenințată de prevestiri rele. În jurul mundus-ului există multă controversă, deoarece nu cunoaștem forma sa, locația exactă și originea acestuia sunt, de asemenea, învăluite în mister. În studiul nostru, căutăm răspunsul la întrebarea cum era Ceres, ca zeiță a agriculturii, legată de dualitatea dintre viață și moarte, de ce mundus-ul este conectat la figura ei și cum apare acest lucru în operele autorilor romani. De asemenea, dorim să acordăm atenție modului în care mundus Cereris a apărut odată cu întemeierea Romei, care era scopul său și ce ar fi putut însemna pentru romanii din acea vreme.
KEYWORDS
Ceres, mundus, Remus, rite of passage, foundation