Studia Antiqua et Archaeologica 30(1): 155-165
María-Pilar MOLINA-TORRES
ABSTRACT
In addition to Greco-Roman literary sources and archaeological evidence, inscriptions are the only means of reconstructing the information of certain population groups that were interested in expressing their religious ideas and honourable positions through epigraphy, which was often shaped by very specific local circumstances. The epigraphy of Roman Hispania not only provides valuable information about the daily life, social organization and religious beliefs of the population, but also reflects the adaptation and integration of local communities into the vast Roman Empire. This work provides an overview of women’s beliefs in Hispania through the pedestals and votive altars dedicated by female devotees and priestesses (local and provincial), sometimes linked to the imperial cult, who made offerings to a divinity.
REZUMAT
Pe lângă sursele literare greco-romane și dovezile arheologice, inscripțiile sunt singurul mijloc de reconstituire a informațiilor anumitor grupuri de populație care erau interesate să își exprime ideile religioase și pozițiile onorabile prin intermediul epigrafiei, care a fost adesea modelată de circumstanțe locale foarte specifice. Epigrafia Hispaniei romane nu numai că oferă informații valoroase despre viața cotidiană, organizarea socială și credințele religioase ale populației, dar reflectă și adaptarea și integrarea comunităților locale în vastul Imperiu Roman. Această lucrare oferă o imagine de ansamblu asupra credințelor femeilor din Hispania prin intermediul statuilor și altarelor votive dedicate de femei și preotese (locale și provinciale), uneori legate de cultul imperial.
KEYWORDS
beliefs, epigraphy, gender, religion, Roman women.