Studia Antiqua et Archaeologica 19(1): 5-14

Daniele Vittorio Piacente, Università di Bari Aldo Moro, .img

ABSTRACT

The new institutional rule wanted by the Emperor Constantine called a direct intervention in public education. With the establishment of the new capital, Constantinople, there are schools and universities, as well as a public library, poles of attraction of the ducts of the time looking for sinecures and honors from the Emperor. Constantine in fact reward with important exemptions from munera professors and doctors, together with their closest relatives, in order to facilitate their professional duties.


Il nuovo assetto istituzionale voluto dall’imperatore Costantino richiedeva un intervento diretto e deciso nell’istruzione pubblica. Con l’istituzione della nuova capitale, Costantinopoli, sorgono scuola e università, oltre che una biblioteca pubblica, poli di attrazione dei dotti del tempo in cerca di prebende e onori da parte dell’imperatore. Costantino infatti gratifica con importanti esenzioni dai munera professori e medici, unitamente ai loro più stretti congiunti, al fine di facilitare l’adempimento dei loro doveri professionali.


Noul demers instituțional dorit de împăratul Constantin reclama o intervenție directă și fermă în procesul de instrucție publică. O dată cu stabilirea capitalei la Constantinopol, apar școli, universități, o bibliotecă publică ca poli de atracție a învățaților vremii care căutau beneficii din partea împăratului. Într-adevăr, Constantin a răsplătit deopotrivă profesori și doctori, precum și rudele acestora prin importante scutiri de la diverse îndatoriri pentru a se putea ocupa de propriile chestiuni profesionale.

 

KEYWORDS

Constantine, culture, teaching

FULL ARTICLE

Download PDF (free)